Partijpunten

1. Tropenrooster boven 30 graden
Wij vinden dat er een vaste graden moet zijn voor een tropenrooster. Als het boven de 30 graden is worden de lestijden aangepast. De lessen duren dan drie kwartier in plaats van een uur. En dan duren de pauzes 20 minuten. De leerlingen zijn dan eerder uit. Dit willen we toepassen omdat de leerlingen zich minder goed kunnen concentreren in de warmte en daardoor de stof minder goed opnemen. Als het tropenrooster word ingelast moet ervoor gezorgd worden dat het niet te warm wordt in de domeinen dus moet er een goede airco zijn en mogen de leerlingen water drinken in het domein.
2. Cito’s alleen voor leerlingen die niet op overgaan staan of naar een hoger niveau willen
Cito ’s zorgen voor veel stress bij leerlingen, daardoor maken veel kinderen hun cito ’s minder goed dan dat ze kunnen. Als jij door zou willen gaan van bijvoorbeeld havo naar vwo dan zou je wel een cito moeten maken. Je maakt dan niet een cito maar je maakt er drie. Je maakt er drie zodat het niet maar een tijdopname is. Aan de cito zou het dan liggen of je vwo kan. Als je niet op doorgaan staat moet je ook een cito maken. Dit is omdat niet veel mensen graag een cito maken en dus betere cijfers gaan halen zodat ze de cito kunnen vermijden . Als dit niet zo is dan zouden ze alsnog de cito moeten maken en als je een lager niveau haalt moet je helaas een niveau zakken.
3. Keuze voor instructie
Instructies worden gegeven in de serres. Je krijgt minimaal 1 keer per week uitleg. Als je geen uitleg wil mag je in het domein gaan werken. Als je hier eenmaal bent kom je de rest van het blok niet meer in de serre, vragen kun je natuurlijk altijd stellen aan de docent. De overige leerlingen die de uitleg willen meekrijgen kunnen zich dan beter focussen en concentreren. Je mag zelf kiezen of je aantekeningen maakt en of je dat nou op de laptop doet of in je aantekeningenschrift. Als er instructie wordt gegeven duurt dit ongeveer een half uur of minder. Je mag dan zelf bepalen wat je gaat doen voor het vak.
4. Leerlingen betrokken bij de sollicitaties van nieuwe docenten.
De leerlingen moeten worden betrokken bij de sollicitaties van nieuwe docenten. De leerlingen kunnen namelijk beter dan de school zelf zien of een docent het gaat redden. Dit is beter dan dat je aan het eind van het jaar opeens te horen krijgt dat je weg moet. Leerlingen weten precies welke docent hun klas goed kan begeleiden en een fijne sfeer kan maken. De school overlegt natuurlijk ook nog zelf maar de docent moet eerst langs de leerlingen. Docenten krijgen zo ook een betere start met de leerlingen en gaan een beter jaar tegemoet.
5. Één vak per domein
Je hebt bijvoorbeeld in domein 6 het vak Engels. In de serre zou je dan Engels instructie krijgen en in het domein kun je aan je huiswerk. Op de maandag ochtend maken alle kinderen met hun mentor een planning voor de komende week. Deze planning maak je op magister zodat alle docenten kunnen kijken in welk domein ze moeten zijn. Docenten vinken de leerlingen aan op magister als leerlingen er niet zijn laat je het vakje leeg. In je planning heb je staan welk uur je waar je moet zijn. Als het dan tijd is ga je naar dat domein en kies je of je uitleg wil of niet. Na een uur ga je naar je volgende les en na twee uren heb je een pauze van 30 minuten.
Maak jouw eigen website met JouwWeb